Reális elképzelés vagy hiú ábránd a gumi oldalfalának javítása, miután összeszedtünk egy sérülést vagy defektet? Mit lehet egyáltalán tenni olyankor, ha szemmel láthatóan ott éktelenkedik a felületen egy nagyobb probléma?
Bár kétségtelenül olyan témáról van szó, amire a legtöbb autós utolsóként vágyik, a felkészültség jegyében nem árt pontosan ismerni a javítás lehetőségeit. Ezért gondoltunk arra, hogy cikk formájában igyekszünk iránymutatást adni.
Mivel normál esetben a gumiabroncsok futófelülete, vagyis nem az oldalfal kopik, és kapja a terhelést, így a jelenség mögött valamilyen egyéb okot kell keresni. Például a gyakorlott autósokkal is előforduló padkázást.
Hiába a prémium minőségű személyautó gumi, egy áruházi padkával történő erőteljes találkozás komolyabb sérülést is képes generálni. Télen még több a potenciális veszélyforrás, hiszen a ráhajtás hatására beszakadó pocsolya jeges teteje, illetve a fagyott sárba vájt keréknyom ugyanúgy árthat.
Hasonlóképp bajt jelenthet, ha óvatlanul vagy akaratunkon kívül árokba csúszunk. Sőt, már abból is könnyen probléma lehet, ha a kelleténél nagyobb elánnal hajtunk le a padkáról, vagy pedig rossz minőségű utakon találkozunk egy-egy mélyebb kátyúval.
A kérdés elsősorban azon múlik, hogy milyen mértékű sérülésről beszélhetünk. Azt mindenesetre józan paraszti ésszel be kell látni, hogy a szerkezete miatt az oldalfalán a gumiabroncs nem javítható.
Van viszont esély a további használatra, hogyha a felületbe csak belemart egy kicsit a padka, a kátyú vagy az árok széle. Amennyiben a négyévszakos, nyári vagy téli autógumi oldalfalán van még biztonságos anyagvastagság, akkor sérülés ide vagy oda, a használat lehet problémamentes.
Más viszont a helyzet, ha szemmel láthatóan elszakadtak a szerkezeti szálak. Szintén nagyobb a gond, ha a sérülés helyén egy nagyobb dudor éktelenkedik. Ilyenkor nem érdemes a javításban gondolkodni, inkább a csere lehet okos döntés.
Bár 100%-os hatékonyságot ettől a megközelítéstől sem lehet várni, az utólagos javítás helyett jobban megéri arra törekedni, hogy elkerüljük a nemkívánatos sérüléseket. Még akkor is, ha a legnagyobb igyekezet ellenére is megtörténhet a baj.
A proaktív védekezés egyik hatásos gyakorlata az, ha indulás előtt mindig vetünk egy pillantást az autógumikra. Sokszor már szemmérték alapján is kiderül, ha bármelyik keréken nem megfelelő a nyomás.
Persze újabb autókban erre a computer is felhívja a figyelmet. Rázósabb, kátyús utakon ha egy mód van rá, vegyünk vissza a tempóból. Szegély mellé beállva, népes áruházi parkolókban pedig manőverezzünk óvatosan. Ezzel hatásosan elkerülhető a legnagyobb ellenségnek számító padka.
Fontos tudni, hogy ma már erősített oldalfalú autógumikat is be lehet szerezni igény szerint. Vagyis a valódi megbízhatóságot jelentő autógumik ezen speciális modelljeivel sok kellemetlenség elkerülhető.
Ez akkor előnyös megoldás, ha gyakran közlekedünk megterhelt autóval. Kisteherautók, furgonok, kombik tulajdonosainak célszerű fontolóra venni a beszerzést. Hiszen maga a befektetés még akkor is nyerő választás lehet hosszabb távon, ha a speciális típus némivel többe kerül egy normál értelemben vett abroncshoz képest.