A nyári gumi profilmélységének fontosságát nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogyha a legmelegebb évszakban is el szeretnénk kerülni az abroncsok nem megfelelő állapotából fakadó problémákat és kellemetlenségeket.
Pontosan ezért szentelünk külön bejegyzést annak, hogy összefoglaljuk a témakörrel kapcsolatos tudnivalókat. Reményeink szerint ezzel minél többek autózás előtti felkészülését segíthetjük.
A törvényi szabályozás attól függetlenül érvényes, hogy nyári személy gumi, 4x4 SUV abroncs vagy kisteherautó gumiabroncs kapcsán merül fel a kérdés. A hatályban lévő előírás szerint van egy minimum határérték, aminek a pontos nagysága 1,6 mm.
Amennyiben a barázdák mélysége ez alá csökken, az több szempontból is problémafaktor. Egyrészt, ha megállít minket a rendőr, és végez egy ellenőrzést, abból könnyen büntetés lehet. De sokkal nagyobb baj, ami az autó menet közbeni stabilitásával történik.
Az alsó határérték ugyanis nem véletlenül van meghatározva. Ennél is kopottabb nyári gumikkal autózni borzasztóan veszélyes, mivel a barázdamélység csökkenésével párhuzamosan az úttartás is drasztikusan visszaesik.
Ugyanis elég lehet egy csúszósabb útszakasz, egy hirtelen jött zápor vagy egy pillanatnyi dekoncentráció, és a kelleténél kopottabb abroncsokkal máris borítékolható a nemkívánatos megcsúszás. Az ennél is rosszabb forgatókönyveket inkább nem is említjük.
Nyári 4x4 SUV gumi, személy vagy kisteher garnitúra esetében 2 milliméteres profilmélység alá sem tanácsos menni. Legjobb, ha legkésőbb 2,5 milliméteres érték környékén elkezdünk megoldást keresni a problémára.
A kézenfekvő megoldás pedig nem más, mint a gumicsere. Lehetőleg egy új garnitúrára, amelynél a profilmélység abszolút rendben van, ennek köszönhetően pedig nem kell tartani a menet közbeni instabilitástól. Nem szabad sajnálni ezt a befektetést, hisz a biztonságos autózás múlik rajta.
Egyrészt speciális mérőműszerrel. Gyakorlatilag minden komolyan vehető gumiszervizben vagy műhelyben megtalálható legalább egy ilyen eszköz. Pár másodperc az egész, és számszerű érték olvasható le az arányokat illetően.
Aztán egy gyakorlott autósnak ott van a szemmérték is. Ez persze csak ahhoz elég, hogy időben észre lehessen venni a kopás előrehaladott állapotát. De ha van nálunk egy 100 forintos érme, akkor szintén lehet eszközölni egy gyors ellenőrzést.
Merthogy az érme ezüst színű része pontosan 4 mm széles. Ami azt jelenti, hogyha a 100 forintos érme ezüst része eltűnik az autógumi mintázatában, úgy a barázdamélység még bőven a javasolt határérték felett lesz. Ha ez már nincs meg, akkor erősen ajánlott keríteni egy mérőműszert.
Avagy hiába a minimális kopás, ha az abroncsok már 9 évesek és alig voltak használatban. A kifogástalan minőségű autógumi használatához a gumiabroncsok életkora, állapota és kora egyaránt számít.
Ezeket együttesen javasolt figyelemmel követni, hogyha menet közben stabil úttartást és biztonságos haladást szeretnénk. Amennyiben ezekhez megfelelő barázdamélység is társul, az mindenképp tekinthető pozitív előjelnek.