Hogyan ellenőrizhető és miként tartható fenn az optimális keréknyomás az autónkban? Hol nézzünk utána az erre vonatkozó irányelveknek, és a rendszeres használat keretei között hogyan tartsuk a felniken lévő szettet a kívánt tartományon belül?
Ehhez az egyébként borzasztóan fontos kérdéskörhöz adunk gyakorlati tanácsokat a következő néhány percben. A cikk elolvasásának és a benne foglaltak betartásának alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás és nyugodtabb autózás lehet a jutalma.
Az erre vonatkozó paraméterekről rendszerint az autó gyártója határoz meg ajánlásokat. Függetlenül attól, hogy téli vagy nyári gumikat használunk, netán négyévszakos garnitúrát tettünk-e fel éppen.
Ezek az értékek, vagyis maga a gyártói ajánlás többféleképpen is ellenőrizhető. Egyrészt megtalálható az autó gépkönyvében. Alternatív lehetőségként utána lehet nézni a kesztyűtartóban, a vezetőoldali ajtónál, illetve a tanksapkában lévő matricán is.
Az ideális nyomásra vonatkozó érték mértékegysége vagy a psi, vagy a bar lesz. Hogy könnyebb legyen az értelmezés, általában az alsó és felső határértéket is magába foglaló táblázatos formátum segít a tájékozódásban.
Nulladik lépésként akkor, amikor felkerül a felnikre, személygépkocsira való gumik, 4x4 SUV gumiabroncsok, valamint a tehergumik esetében egyaránt. Elsőként ezen a ponton kell arra tudatosan ügyelni, hogy az érték ne térjen el a kívánt paraméterekről.
Innentől kezdve pedig időről időre nem árt figyelemmel követni a nyomásra vonatkozó értékeket. Újabb autómodelleknél ez borzasztó egyszerű, hiszen az elektronika figyelmeztet, ha bármelyik abroncs laposabb a kelleténél.
Idősebb járművel közlekedve pedig nem marad más, mint emlékeztetni magunkat az ellenőrzésre bizonyos időközönként. Ez sem nehéz feladat, hiszen bármelyik benzinkúton lehetőség van erre legfeljebb néhány perc alatt.
Mindenekelőtt azért, hogy elkerüljük a kelleténél jóval magasabb üzemanyag-fogyasztást, hogy a gumik ne menjenek tönkre meglepően rövid idő alatt és elkerüljünk tucatnyi olyan műszaki problémát, amelyek az ideálistól eltérő guminyomásra lennének visszavezethetők.
Vagyis a kérdéskör sokkal fontosabb, mint amennyire az autósok többsége foglalkozik vele. Pedig a nem megfelelő guminyomás következtében a kerekek messze nem a legideálisabb módon érintkeznek a talajjal.
Ebből egy sor probléma generálódik. Megugrik a gördülési ellenállás, felszökik a fogyasztás, miközben a kormányozhatóság drasztikusan leromlik, és még a futómű is károsodik. Túl nagy ár ez ahhoz képest, hogy egyébként milyen egyszerűen megelőzhető maga a probléma.
A minőségi autógumi használat érdekében lényeges tudnivaló, hogy az autógyártók mellett az abroncs készítőinek is lehetnek javaslatai és előírásai. A biztonság kedvéért ennek sem árt utánanézni akár a beszerzésnél, akár a rendszeres használat közben.
Összességében elmondható, hogy a tudatosság és a lehetséges problémák elkerülése sokkal egyszerűbb, mint utólag bánni a figyelmetlenséget. Nem mellékesen az autóvezetés élménye is akkor a legjobb, ha a gumik pont az ideális tartományba vannak felfújva.