Nemesedik-e a korral egy öreg gumiabroncs, vagy az évek múlásával együtt inkább teljesítménybeli romlás figyelhető meg az autógumik esetében? A cikkben segíteni fogunk a kérdés megválaszolásában.
Elvégre nagyon nem mindegy, hogy meddig hagyjuk fent az autón azt a szettet, amelyik láthatóan alig futott, ugyanakkor benne van már a korban. Lássuk, mi is a javaslat ilyen esetekben, avagy mikor tanácsos nyugdíjba küldeni az elöregedő abroncsokat.
A kérdés kapcsán főként az élettartam a vízválasztó. Legyen szó 4x4 SUV, kisteher vagy személygumi abroncsszettekről téli, nyári vagy négyévszakos kivitelben, nagyjából 6 év után már el kell gondolkodni az új garnitúra beszerzésén.
Tudni kell ugyanis, hogy az autógumik idővel romlanak. A gyártáshoz viszonyított idő elteltével párhuzamosan az összetételük is alakul. Ami kezdetben még stabilitást, kifogástalan teljesítményt biztosít, az idővel megváltozik.
Borokra szokás ugyebár azt mondani, hogy a korral csak nemesednek. Nos, az autógumik esetében ez sokkal inkább ellentétes irányban alakul. Éppen ezért nagyon is lényeges, hogy autósként számon tartsuk, mennyi idősek is a fent lévő modellek.
A válasz igen. Még akkor is így van, ha egyáltalán nem használják őket, vagy minimális kopást lehet rajtuk látni. Azzal kell ugyanis számolni, hogy még a prémium minőségű gumiabroncsok használata is körülbelül 6-10 évig tekinthető biztonságosnak.
Minél több idő telik el a gyártás óta, annál inkább alakul át az összetétel. Vagyis ezzel arányosan csökken a tapadás, megnő a csúszásveszély, és akár egy megszokott manőver is járhat együtt kellemetlenségekkel.
Persze azt gyorsan hozzá kell tenni, hogy egy általános irányelvről van szó. Több tényező együttesen is befolyásolhatja azt, hogy egy-egy szettet meddig tanácsos fenthagyni. De a kopás, az esetleges sérülések mellett az életkor is lényeges faktor a kérdésben.
Autósként mindenképp tisztában érdemes lenni azzal, mit jelent és mire szolgál a DOT szám. Hiszen egy általános jelölésről van szó, amely a gumiabroncs gyártási idejét jelöli. Óriási segítség, ugyanis másodpercek alatt megmutatja, hogy pontosan mikor készült a garnitúra.
A 2000-es év után gyártott modelleknél a DOT szám négy számjegyből áll. Az első kettő azt mutatja meg, hogy a szóban forgó gyártási év hányadik hetében gördült le a termék a gyártószalagról.
Ami pedig a harmadik és a negyedik számjegyet illeti, ezek a gyártás évét mutatják meg. A példa kedvéért, hogyha a 2115-ös számot látjuk, akkor a gyártás 2015-ben történt a 21. héten. Fontos még hozzátenni, hogy a DOT számot mindig a gumik oldalfalán kell keresni.
Az érdemi elismerése mellett a legjobb megoldás, ha visszavonultatjuk a szavatossági időből már kifutott szettet, hogy a helyére egy kifogástalan teljesítményt nyújtó gumiszett kerülhessen fel.
Mert bár szép dolog a nosztalgia, a biztonságos autóvezetés mégis felülírja fontossági sorrendben. Ennélfogva nem is lehet kérdés, hogy a 6-8 év lejártát követően amilyen gyorsan csak lehet, gondoskodni kell a cseréről. Még akkor is, ha egy kiváló oldtimert, vagy remek állapotban lévő régi autómodellt sikerül kifogni.