A különféle gumikopás fajták ismerete kulcsfontosságú ahhoz, hogy autósként felismerjük őket, és mielőbb intézni tudjuk a javításukat. Éppen ezért szerettük volna külön cikkben kifejteni az egyes variációkat, megvilágítva egyúttal a lehetséges okokat is. Következzenek ennek megfelelően a részletek.
Nem véletlenül hangsúlyozzuk mi is a négyévszakos, téli és nyári személy gumik, a 4x4 SUV változatok vagy a kisteherre való szettek kapcsán az optimális nyomásérték fontosságát. Ahogy az sem jó, ha laposak a kerekek, ugyanúgy a túlzottan nagy guminyomás is szülhet problémákat.
A túlságosan magas nyomásérték miatt az úgynevezett túltöltött abroncs problémája alakulhat ki. Ennek megnyilvánulása, hogy a futófelület közepe kitüremkedik. Ami azért bajos, mert idő előtti problémát fog előidézni.
Ez semmiképp nem egy olyan forgatókönyv, amit akarhat magának egy autós. Az ilyen módon elkopott felület tapadása ugyanis drasztikusan csökken, emiatt veszélyessé válik az autóvezetés. Holott nem nehéz megelőzni a bajt, hogyha rendszeresen ellenőrizzük a töltöttséget.
4x4 SUV gumik, személy vagy kisteher abroncsok tulajdonosai szintúgy pórul járhatnak, ha az optimális értéknél alacsonyabb nyomással, másként mondva túl laposan használják a gumiabroncsokat.
Ha ez történik, akkor az abroncsok középső futófelülete nem fog érintkezni az útfelülettel. Azért, mert a nyomás alacsony értéke ezt nem engedi. Ebből kifolyólag a menet közben jelentkező terhelés a gumik úgynevezett vállaira nehezedik.
Tehát a kopás mértéke szintúgy nem lesz egyenletes. Amíg a középső részek látszólag teljesen rendben lesznek, a vállak idő előtt elkopnak. Ez a jelenség szintúgy nem tesz jót a menet közbeni biztonságnak, úgyhogy szintén ajánlott elkerülni.
Ezt a jelenséget aszimmetrikus kopásnak is szokás nevezni. Nem nehéz kitalálni, hogyan is néz ki a valóságban. Vagy a belső futófelületen, vagy pedig a külső részen idő előtti, túlzott elhasználódás alakul ki.
Ahogy az sejthető, ez a típus sem tesz jót az útközben biztosított stabilitásnak, illetve teljesítménynek. Hogy milyen probléma lehet a jelenség hátterében? Leginkább valamilyen beállítással, vagy pedig kiegyensúlyozással összefüggésbe hozható hibára lehet ilyenkor gyanakodni.
Ami biztos, hogy sokáig így nem maradhat sem a használt gumiabroncs, sem pedig az autó. A legjobb, amit csak tehet az ember, hogy mielőbb felkeresünk egy hozzáértő szervizt.
Hiába a legjobb minőségű autógumi, hogyha furcsa módon csésze vagy kagylószerű elváltozások alakulnak ki rajta. Hogyha ezek közül vesszük észre valamelyiket, akkor egy alkatrész erős kopottsága lehet a gond, a felfüggesztésben.
Lehet megoldás a kerékbeállítás kijavítása, de adott esetben a gömbcsukló, vagy pedig a lengéscsillapító is előidézheti a problémát. Ami biztos, hogy a végére kell járni, és ki kell javítani mielőbb. Ugyanez javasolt a fűrészfogra emlékeztető kopás esetében, amikor a kezet végighúzva a mintablokkok egyik fele teljesen sima, míg a másik széle élesebb.
Konklúzióként elmondható, hogy bár többféle probléma előfordulhat, abban minden kopás egyforma, hogy minél hamarabb sikerül észrevenni, annál jobb eséllyel előzhetjük meg a belőle származó további gondokat.