A kagylós gumikopás jelenségével a legtöbb autós olyankor találkozik, amikor a saját gépjárművét érinti a kellemetlenség. Utólag visszagondolva sokan bánják is, hogy nem tudtak erről korábban, mert úgy talán elkerülhették volna a bajt.
Pontosan ezért gondoltunk rá, hogy külön cikket írunk a problémáról. Szeretnénk felhívni a figyelmet rá, mennyire fontos törekedni a megelőzésre!
A nemkívánatos jelenség lényege, hogy a gumiabroncsok futófelülete egyenlőtlenül kezd el kopni. Mindegy, hogy személygumi vagy 4x4 SUV gumi van az autónkon téli, nyári, netán négyévszakos kivitelben, a probléma ugyanúgy előfordulhat.
Maga a szóban forgó kellemetlenség legtöbbször szabad szemmel is érzékelhető. Azt lehet látni, hogy az abroncs felületének egymástól eltérő helyein teljesen más lesz a kopottság aránya. Emiatt kagylószerű alakzat alakul ki a felszínén.
A probléma nemcsak látható, de akár ki is tapintható. Elég csak végighúzni a kezünket a felületen, hogy ne legyen több kérdőjel a kagylós kopást illetően. Nézzük meg, miért nemkívánatos ez az állapot.
Függetlenül attól, hogy egy-egy minőséginek számító személygumi garnitúra, SUV abroncs szett vagy kisteherautókkal kompatibilis variáció van fent a felniken, az egyenlőtlen kopásra semmiképp nem vágyhat egy autós.
Tudni kell, hogy a vezetés közben jelentkező stabil úttartáshoz, a biztos kanyarvételekhez elengedhetetlen a futófelület megfelelő állapota. Ha viszont itt-ott rés keletkezik úgymond a pajzson, akkor a tapadás máris problémákba fog ütközni.
Innentől kezdve csak idő kérdése, hogy csapadékos időben, bármelyik nagyobb tempóval bevett kanyarban, netán egy dinamikusabb előzésnél nem várt kellemetlenségek történjenek. Ha egy mód van rá, nem érdemes felvállalni ezt a rizikót.
A válaszadáshoz tisztázni kell, hogy egyáltalán mitől alakul ki maga a kedvezőtlen jelenség. A kagylós kopás kialakulása az esetek csaknem 100%-ában a lengéscsillapító állapotának hibájára vezethető vissza.
Logikusan belegondolva is könnyen kikövetkeztethető, mi történik a gyakorlatban. Amint a lengéscsillapító nem teljesít kellőképpen, onnantól kezdve nincs, ami tompítani tudná az úthibák okozta fokozott terhelést.
Vagyis nagymértékben csökken az ellenállás az útfelület egyenetlenségeivel szemben. Valaminek mégiscsak tompítania kell, jobb híján ez a terhelés a gumikat éri. Ez minél tovább marad így, a kagylószerű mintázat annál látványosabbá válik.
A korrigálás sikerére nem sok esély van. Ha egyszer az egyenlőtlenség kialakult, azzal már nem nagyon lehet mit kezdeni a gumicserén kívül. Ezért jobban megéri arra törekedni, hogy a gyökerénél fogva előzzük meg az ilyesfajta bajokat.
A kivitelezéshez nem kell más, mint rendszeresen megnézetni a lengéscsillapítók állapotát. Ennek köszönhetően egy-egy valódi minőséget képviselő gumiabroncs szett állapota is sokkal tovább megőrizhető, mintha a lengéscsillapító hibája észrevétlenül okozna károkat az abroncsok felületén.
Műszaki vizsgára készülve vagy a téli-nyári cserék apropóján is megéri tehát kérni a szervizben ezt a plusz ellenőrzést, szükség esetén pedig a javítást.