Vajon mennyire lehetünk biztosak benne, hogy ideális guminyomás uralkodik az autónkon használt abroncsokban? Mi a legegyszerűbb módszer, hogy ezt a kérdést folyamatos jelleggel rendben tudhassuk?
Mivel a téma rendkívül fontos, az autósok pedig hajlamosak megfeledkezni róla, így szerettük volna felhívni rá a figyelmet. Bízunk benne, hogy ez sikerülni is fog!
Mivel autónként mindig a gyártó szabja meg a gumik belsejében uralkodó nyomás javasolt értékét, így ebből a legjobb kiindulni. A számszerű értéket nem is nehéz megtalálni, hiszen a jármű gépkönyvében rendszerint könnyen elérhetők az ajánlások.
De alternatív lehetőségként a kesztyűtartóban, a vezetőoldali ajtó tövében vagy pedig a kormány, netán a váltó mellett felragasztott matricán sem lesz nehéz eligazodni. Így mindjárt tűpontosan lekövethető, milyen értékek betartására javasolt törekedni.
Ami a mértékegységet illeti, a guminyomást psi-ben vagy bar-ban láthatjuk. Az autómodellek többségénél táblázatos formában is segítik a dolgunkat abban, amennyiben váltóméretű abroncsok használata is engedélyezett a kocsin.
Az egyik lehetséges forgatókönyv, amikor a nyomás túlságosan alacsony. Ennek hatására az abroncs vállai jobban fognak kopni, mint a középső része. Vagyis a gumi összeesik a rá nehezedő súlytól.
Az útburkolattal érintkező felület kipúposodik, a közepe pedig egy kicsit eltávolodik a felszíntől. Nem erre vágyik az ember, amikor téli vagy nyári gumi garnitúrát választ. Persze az ellentétes véglet, a túl magas érték sem tesz jót.
Ilyenkor ugyanis az abroncsok túlzott mértékben megduzzadnak, a kopás a középső részre fog összpontosulni. Kevesebb lesz az úttal érintkező felület, ezáltal a tapadás gyengül. Ahogy nő a sebesség, vagy jönnek a nagy kanyarok, úgy fokozódik a balesetveszély. Ha ez nem volna elég, akkor az autó hangosabbá is válhat, a futóműben pedig károsodás jelentkezhet.
Sajnos korántsem annyira, amennyire kellene. Évekkel ezelőtt készült egy erre vonatkozó felmérés. Ennek az egyik legszomorúbb tanulsága, hogy az autósok 71%-a az előírtnál nagymértékben alacsonyabb guminyomással közlekedett.
Amiből nemcsak a fentebb részletezett problémák jelentkezhetnek. Tudni kell ugyanis, hogy a kelleténél alacsonyabb guminyomás hatására megnő a járművek üzemanyag-fogyasztása. Gondoljunk csak bele, hogy több millió autónál ez hány extra litert jelenthet.
A probléma tehát könnyen eszkalálódhat globális szinteken, nemcsak anyagi károkat és balesetveszélyt generálva, de közvetetten még a környezetszennyezéshez is hozzájárulva. Holott nem is olyan nehéz odafigyelni a dologra.
Mindenekelőtt tudatos használattal. Ha már komolyan vesszük, hogy csakis a minőségi gumiabroncsok beszerzésére fókuszálunk, akkor legyünk legalább ennyire igényesek a rendszeres használatot illetően is.
A korszerűbb autómodelleknél már fejlett számítógép hívja fel a figyelmet, ha bármelyik keréknél nem az ideális érték áll rendelkezésre. Ráadásul bármelyik benzinkúton lehet találni olyan mérőműszert és eszközkészletet, amivel nemcsak az ellenőrzés, de szükség esetén az abroncsok felfújása is megoldható.