ÜGYFÉLSZOLGÁLAT: +36 30 941 4611
MUNKANAPOKON: 07:30 - 16:00

Honnan tudjuk, mekkora az ideális guminyomás az autónkhoz?


Vajon mennyire lehetünk biztosak benne, hogy ideális guminyomás uralkodik az autónkon használt abroncsokban? Mi a legegyszerűbb módszer, hogy ezt a kérdést folyamatos jelleggel rendben tudhassuk?

Mivel a téma rendkívül fontos, az autósok pedig hajlamosak megfeledkezni róla, így szerettük volna felhívni rá a figyelmet. Bízunk benne, hogy ez sikerülni is fog!

Honnan tudjuk, mekkora az ideális guminyomás?

Hol keresgéljünk, ha az ideális guminyomás megtalálása a cél?

Mivel autónként mindig a gyártó szabja meg a gumik belsejében uralkodó nyomás javasolt értékét, így ebből a legjobb kiindulni. A számszerű értéket nem is nehéz megtalálni, hiszen  a jármű gépkönyvében rendszerint könnyen elérhetők az ajánlások.

De alternatív lehetőségként a kesztyűtartóban, a vezetőoldali ajtó tövében vagy pedig a kormány, netán a váltó mellett felragasztott matricán sem lesz nehéz eligazodni. Így mindjárt tűpontosan lekövethető, milyen értékek betartására javasolt törekedni.

Ami a mértékegységet illeti, a guminyomást psi-ben vagy bar-ban láthatjuk. Az autómodellek többségénél táblázatos formában is segítik a dolgunkat abban, amennyiben váltóméretű abroncsok használata is engedélyezett a kocsin.

Mihez vezethet, ha nem ideális guminyomás uralkodik az abroncsokban?

Az egyik lehetséges forgatókönyv, amikor a nyomás túlságosan alacsony. Ennek hatására az abroncs vállai jobban fognak kopni, mint a középső része. Vagyis a gumi összeesik a rá nehezedő súlytól. 

Az útburkolattal érintkező felület kipúposodik, a közepe pedig egy kicsit eltávolodik a felszíntől. Nem erre vágyik az ember, amikor téli vagy nyári gumi garnitúrát választ. Persze az ellentétes véglet, a túl magas érték sem tesz jót.

Ilyenkor ugyanis az abroncsok túlzott mértékben megduzzadnak, a kopás a középső részre fog összpontosulni. Kevesebb lesz az úttal érintkező felület, ezáltal a tapadás gyengül. Ahogy nő a sebesség, vagy jönnek a nagy kanyarok, úgy fokozódik a balesetveszély. Ha ez nem volna elég, akkor az autó hangosabbá is válhat, a futóműben pedig károsodás jelentkezhet.

Honnan tudjuk, mekkora az ideális guminyomás az autónkhoz?

Mennyire figyelnek a magyar autósok a megfelelő nyomásra?

Sajnos korántsem annyira, amennyire kellene. Évekkel ezelőtt készült egy erre vonatkozó felmérés. Ennek az egyik legszomorúbb tanulsága, hogy az autósok 71%-a az előírtnál nagymértékben alacsonyabb guminyomással közlekedett. 

Amiből nemcsak a fentebb részletezett problémák jelentkezhetnek. Tudni kell ugyanis, hogy a kelleténél alacsonyabb guminyomás hatására megnő a járművek üzemanyag-fogyasztása. Gondoljunk csak bele, hogy több millió autónál ez hány extra litert jelenthet.

A probléma tehát könnyen eszkalálódhat globális szinteken, nemcsak anyagi károkat és balesetveszélyt generálva, de közvetetten még a környezetszennyezéshez is hozzájárulva. Holott nem is olyan nehéz odafigyelni a dologra.

Hogyan lehet fenntartani az ideális guminyomás értékeit?

Mindenekelőtt tudatos használattal. Ha már komolyan vesszük, hogy csakis a minőségi gumiabroncsok beszerzésére fókuszálunk, akkor legyünk legalább ennyire igényesek a rendszeres használatot illetően is.

A korszerűbb autómodelleknél már fejlett számítógép hívja fel a figyelmet, ha bármelyik keréknél nem az ideális érték áll rendelkezésre. Ráadásul bármelyik benzinkúton lehet találni olyan mérőműszert és eszközkészletet, amivel nemcsak az ellenőrzés, de szükség esetén az abroncsok felfújása is megoldható.

TOVÁBBI HÍREINK