Meddig tarthat a téli gumi használati ideje optimális esetben? Milyen mértékegységekben lehet egyáltalán gondolkodni? Mennyi ideig hagyjuk fent a téli változatokat, és mikortól jobb inkább a cserére gondolni?
Azoknak az autósoknak igyekszünk segíteni az alábbiakban, akik a téli időszakban is szeretnének tudatosan eljárni az abroncsok használatát illetően. Máris mutatjuk a részleteket.
Kétféle megközelítés van, érdemes mindkettőt észben tartani. Az egyik mértékegység a futott kilométerek száma. Avagy az a mennyiség, amely úgymond benne van az autón lévő téli gumi szettben.
A téli gumiabroncsok használati idejének másik lehetséges szempontja az élettartam. Tehát az az intervallum, amely a gumik gyártásától fogva már eltelt. Ennek is kiemelt szerepe van abban, hogy menet közben a jogosan elvárt teljesítményt kapjuk.
Tudatosan gondolva a téli időszakban történő autóhasználatra, érdemes mindkét tényezőre odafigyelni. Mindjárt kitérünk arra is, hogy egy-egyik kapcsán milyen maximum értékekkel javasolt kalkulálni.
A felső határérték legyen maximum 10 év. Az erre vonatkozó vizsgálatok és tapasztalatok alapján ugyanis az ilyen idős gumiknál még akkor is jelentkeznek a problémák, hogyha alig futottak néhány ezer kilométert.
Tudni kell, hogy a téli autógumik kifogástalan teljesítményéhez az összetételüknek rendben kell lennie. Viszont ez csak korlátozott ideig áll fenn. Ahogy az abroncsok öregszenek, az összetételük úgy indul romlásnak.
Ideális esetben nem is kell megvárni, hogy a gumik elérjék ezt a kort. 4-5 téli szezon elteltével már egész bátran lehet a cserében gondolkodni. Pláne abban az esetben, ha a megtett kilométereket tekintve is indokolt ez a lépés.
Alsó értékként a 35 ezer, felső határértékként pedig az 50 ezer kilométer legyen a fejünkben. Hogyha a legnagyobb hóesésben vagy szélsőséges időjárási viszonyok között is számítani akarunk a gumiabroncsokra, akkor mindenképp.
Be kell látni, hogy a megtett kilométerek hatására a télen használatos autógumik futófelülete kopásnak indul. Minél nagyobb a kopás mértéke, annál kevésbé számíthatunk a szükséges tapadásra.
Ne csak a megtett kilométereket figyeljük, hanem a profilmélységet is. Tudni kell, hogy a hatályos jogszabályok 1,6 milliméteres minimális profilmélységet írnak elő. Téli gumiknál nem érdemes megvárni ezt az értéket, 2,5 milliméteres értéknél már jobban járunk a cserével.
Először is ne gondolkodjunk használt gumik beszerzésében. Hosszabb távon jobban megéri minőségi új autógumi garnitúra beszerzésébe invesztálni. Például azért, mert így nyomon követhető a megtett kilométerek és az eltelt évek száma.
Az abroncs által teljesített kilométerek figyeléséhez tartsuk észben, hogy a kilométeróra állását tekintve mikor került fel a szett az autóra. Az életkor szempontjából pedig a gumik oldalfalán megtalálható négyjegyű DOT-szám lehet a mérvadó. Utóbbinál az első két számjegy a naptári hétre, a második kettő pedig az évszámra utal.