Sokszor elmondtuk már, hogy az abroncsok élettartamának növelése és a futómű védelme szempontjából nagyon fontos, hogy a kerekeket megfelelő guminyomás mellett üzemeltessük. A KRESZ könyvekben is tananyag, hogy hányszor és mikor kell ellenőriznünk ezt az értéket a különböző járműveknél, a vizsgálatok mégis azt mutatják, az autósok jelentős hányada az ajánlottnál kisebb nyomáson dolgoztatja a gumikat. Ezzel nem csak műszaki, hanem súlyos környezeti károkat is okozunk.
Egy 2010-es felmérés adatai szerint az autósok 71%-a az előírtnál jóval alacsonyabb guminyomással közlekedett. Ez azt jelentette, hogy Európában 2 milliárd liter üzemanyag folyt el feleslegesen.
A nem megfelelő guminyomás azt jelenti, hogy a kerekek nem a legideálisabb módon érintkeznek a talajjal, az autó gördülési ellenállása általában megnő, ettől pedig a fogyasztás is megugrik. Ha a nyomás túl nagy, a jármű kormányozhatósága romlik, a futómű másképpen nyeli el az út egyenetlenségei által keltett rezgéseket, károsodik. Összességében nagyobb fogyasztás, rövidebb gumi élettartam és sok-sok műszaki probléma keresztezi az utunkat, ha nem figyelünk oda erre a tényezőre. A megfelelő guminyomás fontosságát mi is többször hangsúlyoztuk már.
Azt, hogy milyen kerekeket kell és szabad az autónkhoz használni, a gyártó szabja meg. Az ajánlást az autó gépkönyvében, esetleg a kesztyűtartóban, a vezetőoldali ajtó tövében vagy a tanksapkában felragasztott matricán találjuk. A guminyomást psi-ben vagy bar-ban adják meg. A legtöbb autónál egy táblázatot látunk, főleg akkor, ha váltóméretű abroncsok használata is engedélyezett a kocsin. Ebből a táblázatból pontosan megtudhatjuk, az adott méretű felnihez-abroncshoz milyen ideális guminyomás tartozik.
Az abroncsok gyártóinak is vannak különböző ajánlásaik. Vannak, akik megadják, milyen értékek között a legoptimálisabb üzemeltetni az abroncsot, vannak, akik csak a megengedett legnagyobb nyomást jelölik. Speciális a helyzet a defekttűrő abroncsok esetében - ezeket kifejezetten olyan autókban érdemes használni, ahol van beépített guminyomás visszajelző is. Amikor abroncsot választunk, akkor olyan gumit kell keresnünk, ahol az autógyártó által ajánlott guminyomás a gumik legmagasabb biztonságos nyomása alatt van.
Ritkán, de előfordulhat, hogy a megfelelő guminyomást a gyártó csak egy kerékátmérőre, pl. 15”-ra adja meg. Előfordulhat, hogy az autónkat nagyobb felnivel szeretnénk üzemeltetni, mert például speciális célokra alakítjuk át. (Ha nem a gyártói értéknek megfelelő méreteket használunk, elveszíthetjük az autóra vonatkozó garanciát.) Ilyenkor a megfelelő nyomást ki kell számolni. A biztonságos számítás már inkább szakember feladata, de ökölszabályként elmondható, hogy colonként 0,2 bar-t érdemes a gyári ajánláshoz adni. Tehát ha a 15”-os gumit 2,4 bar-on kell üzemeltetni, 16” esetében már 2,6 a megfelelő guminyomás.
Néhány gyártó a deflexiós hatást is figyelembe veszi. Nagy sebességen üzemeltetve a kerekekre jutó terhelés nő, így általában nagyobb guminyomásra van szükség. Bár ezekkel az értékekkel hétköznapi vezetőként ritkán találkozni, gumiabroncs webáruházunkban szívesen adunk tanácsot a megfelelő beállításokhoz. A precíz hangolás takarékos és biztonságos élménnyé teszi az autózást.
Alacsony guminyomásnál:
Az abroncs vállai erőteljesebben kopnak, mint a közepe, ezen területeken gyorsabban is, mintha egyenletes terhelést kapna. Ez annak köszönhető, hogy a gumiabroncs „megzuhan” a rá nehezedő súlytól, az aszfalttal érintkező rész a járműre merőlegesen kipúposodik, a közepe pedig kissé elemelkedik a felszíntől. Az egyenetlen kopás miatt, a mintázat nem képes ellátni maximálisan a feladatát.
Magas guminyomásnál:
A gumiabroncs túlságosan is megduzzad, aminek a hatására a vállak elemelkednek az aszfalttól, a kopás pedig az abroncs közepére fókuszálódik. Az úttal érintkező felület jelentősen lecsökken, ezzel párhuzamosan a tapadás is, amely nagyobb tempónál vagy kanyarokban balesetet okozhat. Az autó hangosabbá válhat, futómű károsodást okozhat, mivel az úttest egyenetlenségeit egy túlfújt gumi nem tudja megfelelően kezelni.