Milyen profilmélység tartozhat az új gumikhoz? Mi mindenre lehet érdemes figyelni egy új gumi profilmélysége mellett azért, hogy a használat tényleg mentes legyen mindennemű problémától? A cikkben ezek a kérdések jelentik a kiindulási alapot, hogy minél több támpontot adhassunk a profilmélység témakörében.
A profilmélység számszerű értéke függ a választott minőségi autógumi méretétől, típusától, gyártójától és konkrét paramétereitől. Ennélfogva sokkal inkább közelítő értékeket lehet meghatározni a kérdéskört illetően.
Az például egy általános kiindulási alapként értelmezhető, hogy a nyári személyautó gumik profilmélysége megközelítőleg a 6-8 mm körüli tartományba esik. Téli gumiabroncsoknál ez kissé eltérhet, hozzávetőlegesen 7,5-9 mm gyári profilmélységre lehet számítani.
Kisteherautókhoz, illetve tehergépkocsikhoz használatos gumiknál ez az érték akár nagyobb is lehet. Ami persze sokkal inkább fontos kérdésnek számít, hogy az idő előrehaladtával mennyire figyelünk tudatosan a profilmélység alakulására.
Nemcsak a teljesítmény, hanem maga a vezetés biztonsága múlhat azon, hogy az autón használt gumiabroncsok barázdamélysége a szükséges tartományban van-e. Különösen akkor jelentkezhet ennek a fontossága, amikor kedvezőtlen időjárási körülmények között történik a vezetés.
Tudniillik a kopott gumik kevésbé képesek elvezetni az útfelületen felgyülemlett csapadékot. Innentől kezdve pedig halmozottan jelentkezik annak a korántsem ideális forgatókönyvnek az eshetősége, amit vízen felúszásnak szokás nevezni. Ami nem mást jelent, minthogy nagy sebességnél fékezve a gumik nem képesek hatékonyan elvezetni a vizet. Így az autó úgymond felúszik a csapadékon, drasztikusan megnő a féktáv, ami extra balesetveszélyt jelent.
Különösen annak fényében, hogy ugyebár az új gumiabroncsok rendszerint nulla kopással segítik a zavartalan autóvezetést. A dolog érdekessége sokkal inkább olyankor jelentkezik, amikor egy ideje már használatban vannak az általunk alkalmazott gumiabroncsok.
Ilyenkor kell tudatosnak lenni és bizonyos időközönként ránézni a gumik állapotára. Fontos, hogy nem igazán javasolt megvárni azt, amíg a kopás mértéke eléri, vagy akár negatív előjellel meg is haladja a törvényben is meghatározott 1,6mm célszámot.
Ennél sokkal inkább megéri invesztálni egy újabb gumiabroncs szett beszerzésébe már olyankor, amikor a profilmélység értéke a 4mm környékén van. Különösen a téli gumik esetében éri meg erre odafigyelni.
Nem feltétlenül van szükség futófelület-mélységmérőre annak meghatározásához, hogy egy gumiabroncs jó-e. Manapság bevett szokás kopásjelzőt (TWI - Tread Wear Indicator) használni. A TWI vagy a háromszög a gumiabroncs oldalfalán jelzi, hogy hol található a kopásjelző a futófelületen. A kopásjelző mellett, ha a gumiprofil már odáig lecsökkent, hogy elérte a kopásjelzőt akkor erősen ajánlott új abroncskészlet vásárolni. Természetesen a kopásjelzőket mind a négy abroncson ellenőrizni kell, nem csak az egyiken. Érdemes minden nap szemrevételezéssel ellenőrizni a gumiabroncsokat, hogy megfelelő-e a guminyomás és van-e rajta sérülés. A nem megfelelően felfújt gumik rendellenesen kopnak, és eleve nem úgy teljesítenek, ahogy kellene, ami hosszabb féktávot és lassabb kanyarodást eredményeznek.
Először is hasznos lehet rendszeresen figyelni a tőlünk elérhető publikációkat, hiszen eltökélt szándékunk segíteni a minőségi gumik használatára fókuszáló autósokat. Kiváló apropó lehet egy szezonális gumicsere is, hogy egy füst alatt a profilmélységre is sikerüljön ránézni. Pláne úgy, hogy a gumiszervízekben rendszerint rendelkezésre áll egy praktikus profilmélység mérő. Amivel másodperceken belül kiderülhet, hogy éppenséggel hol is tartunk a kopást tekintve.
Mindezen felül a szemmérték sem feltétlenül egy elhanyagolható szempont. A lényeg, hogy ügyeljünk a dologra, és ne csak az új autógumik profilmélysége legyen számunkra kiemelt prioritás.