Mi az a gumi súlyindex az autóknál? Miért fontos, mit jelöl, és miért nem baj, ha ismerjük a lényegét? A cikkben nemcsak ezeket a kérdéseket válaszoljuk meg, hanem a gumiabroncs súlyindex ellenőrzésének a menetére is kitérünk.
A súlyindex kifejezést alternatív lehetőségként terhelési indexként, rövidítve LI, azaz Load Index megnevezéssel is szokták alkalmazni. Egy számszerű értéknek felel meg. Ahogyan ebben a cikkünkben is kifejtettük, azt mutatja meg, hogy hány kilogrammig terhelhető az adott abroncs.
Magát a gumiabroncsra vonatkozó és kilogrammban mérhető terhelést egy táblázatból tudjuk leolvasni. Érdemes odafigyelni rá, hogy mindig legyen használható információnk az abroncs maximálisan megengedett terhelését illetően. Avagy tudjuk egy-egy kerékre vonatkozóan azt a maximális súlyhatárt, amit az abroncs még károsodás nélkül képes elbírni.
Felmerülhet persze kérdésként, hogy az autónkon lévő gumiknál mégis hol tudjuk ellenőrizni a súlyindex értékeit.
Ennek utánanézni egyrészt borzasztó egyszerű, másrészt pillanatok alatt meg is lehetünk a dologgal. Nincs ugyanis más teendő, mint szépen odaállni az autó mellé, és vetni egy figyelmes pillantást az autógumik oldalfalára.
Onnan fogjuk tudni leolvasni a gumi terhelési indexét. Amit mindig az abroncs oldalán tüntetnek fel, mégpedig az LI, vagyis a Load Index felirat mellett. Fontos hangsúlyozni, hogy a súlyindex értékét mindig egy-egy gumira, illetve kerékre vonatkozóan kell nézni.
Tehát, az autón lévő gumikra aktuálisan vonatkozó összterhelés kiszámításához fontos lesz, hogy az egy-egy guminál látható súlyindexhez kapcsolódó számot fel kell szorozni az autó kerekeinek számával.
A gumik súlyindexének értelmezése közben lényeges tudnivaló, hogy a megadott értékek kizárólag helyes guminyomás mellett érvényesek. Ahogy kevesebb lesz az abroncsokban a guminyomás, úgy ezzel párhuzamosan a teherbírás is csökken.
Hogy könnyen tudjunk viszonyítani, normál kivitelezésű gumiknál 2.2-2.5 bar-on kapjuk meg a súlyindexre vonatkozó teljesítményt. Amennyiben az autónkon erősített gumiabroncsok vannak feltéve, akkor 2.7-2.9 bar keréknyomással javasolt számolni. Fontos lehet az is, hogy azonos méretű gumiknál rendre egyforma szokott lenni a súlyindex.
Kisteherautók használatakor lehet némileg más a helyzet. Ott ugyanis előfordulhat, hogy a gumiknál egy adott méret több terhelési indexszel is elérhető. Ilyenkor nincs más alternatíva, jobban oda kell figyelni az autógumik terhelésére.
A kifogástalan minőségű autógumik használatára törekedve ugyebár nem lehet elégszer hangsúlyozni, mennyire fontos tudatosan ügyelni akár a súlyindex értékeire is. Persze ezen a téren is meglehetősen széles maga a skála.
Maga a súlyindex értelmezése viszonylag egyszerű feladat. Hiszen a súlyindex LI jelölése melletti számértéket kell figyelni. Majd pedig egy releváns táblázatból ellenőrizni tudjuk a hozzá kapcsolódó maximális terhelést.
A legalsó opció a 0 értékű súlyindex, amihez 45 kilogramm maximális terhelés kapcsolódik. A skála másik végén pedig a 279-es érték van. Itt már egészen komoly, számszerint 136 000 kilogramm maximális terhelést kaphat egy-egy kerék.