Miként jelentkezhet a téli és a nyári gumi közti különbség? Milyen szemmel látható, illetve kevésbé érzékelhető jelei lehetnek a kétféle autógumi közti eltéréseknek? A cikkben ennek jártunk utána, remélhetőleg ezzel is segítve némileg a tudatos választást.
A kétféle autógumi kategória között az egyik markáns eltérést az ideálisnak számító hőmérsékleti tartomány adja. A bűvös szám pedig ezzel kapcsolatban a 7. Ugyanis 7 Celsius foknál keresendő úgymond az a váltószám, ahol jelentkeznek a teljesítménybeli különbségek.
Amennyiben a hőmérséklet tartósan 7 fok alá süllyed, a minőségi téli gumi képes csak tartósan garantálni a biztonságos autóvezetéshez szükséges tapadást és menetteljesítményt. Tartósan 7 fok feletti viszonyoknál viszont már a nyári gumik bizonyulnak kedvezőbb választásnak.
Pontosan ennek fényében figyelhető meg tendenciózusan, hogy október-november, illetve március-április környékén autósok tucatjai keresik fel a gumiszervizeket. Természetesen a téli és a nyári gumik különbségei okán.
Úgy is fogalmazhatunk, hogy a gyártási folyamat során eltérő keverék alkalmazása számít bevett gyakorlatnak a mérnökök, illetve a gyártásban résztvevő csapatok részéről. Annak érdekében, hogy a stabil vezetéshez az elengedhetetlen rugalmasság biztosított legyen.
Teljesen más gumikeverék szükséges ugyanis nyáron, amikor a hőmérséklet és az aszfalt tartósan lehet akár forró is, illetve a sokszor kedvezőtlen téli időjárási viszonyok között. Ezt segít hatékonyan ellensúlyozni a különböző gumikeverékek alkalmazása.
Persze ezt külső szemmel, laikusként nem igazán érzékelhetjük. Viszont ennél lényegesen fontosabb, hogy az általunk használt téli és nyári autógumik időjárási viszonyoktól függetlenül is segítsék elő a zavartalan autóvezetést.
A téli nyári gumi különbség egyik szemléletes aspektusa a futófelület mélysége. Nyilván ez sem a véletlen műve, hanem a téli időszakban jellemző fokozott csapadékmennyiség ellensúlyozását célozza.
7 Celsius fok alatt arra is kell számítani, hogy az útfelületet havas eső, hó, illetve jég borítja. Fontos tudni, hogy a gumiabroncs nem a hóval vagy a jéggel találkozva fog tapadni. Hó a hóval, jég a jéggel tapad, ezért szükséges a téli gumik esetén a nagyobb profilmélység és a sűrű bordázat, hogy abba a hó beletapadhasson, ami aztán elősegítheti a tapadást az úton lévő hóval.
Nyáron értelemszerűen más a helyzet, hiszen az aszfalt az idő túlnyomó részében mentes a csapadéktól. Így a menet közbeni teljesítmény, illetve a kedvező üzemanyagfogyasztás érdekében bőven megteszi a kisebb mélység.
A kifogástalan autózás élményét segítő gumikat preferálva a mintázatra is megéri vetni egy pillantást, amikor a téli és a nyári abroncsokat szemléljük. Feltűnhet például, hogy a téli változatokon vékony bemetszések, bordák találhatók.
Ezek elsődleges feladata megakadályozni a vízen futás kialakulását, hatékonyan vezetve el a vizet és a latyakot a gumikról, illetve adott esetben fentebb leírtak alapján “begyűjteni” a lehető legtöbb havat. Szintén jellemző sajátosságnak számítanak a mély, cikk-cakk hornyok, melyek a jeges útfelületen bizonyulnak hasznosnak.
A nyári gumiknál nincs szükség ennyire kidolgozott felületre és mintázatra. Hiszen a kedvezőbb időjárási viszonyok miatt a kevésbé részletgazdag barázdák segíthetik elő a könnyed irányíthatóságot.