A gumiabroncs választás nem mindig egyszerű. A pár ezer forintos és a sok tízezres abroncs között néha szemmel látható különbség nincs is. A titok néha számokban, kódokban, jelzésekben rejlik. Elsőként nézzük, mit jelent például a terhelési index, a sebesség index, és mi az eltérés az egyes gumik között!
A “Milyen gumiabroncsot vásároljak?” kérdésre általában az a legjobb válasz, hogy “olyat, amelyik egyszer már bevált”. Ha az autónk bizonyos fajta gumival jól működött, akkor csere esetén is érdemes hasonló paraméterekkel rendelkező kereket választani. De honnan tudhatjuk, milyen gumi van az autón jelenleg?
A gumiabroncson található jelölésekből sokat megtudhatunk arról, hogy milyen kerékkel van dolgunk. Megkapjuk például az abroncshoz való felni átmérőjét, a gumi keresztmetszetét, a mintázat típusát és a gumi magassága és szélessége közötti arányt is. Ezeket mind-mind segítségül hívhatjuk, ha új abroncsot szeretnénk vásárolni.
Az autó gépkönyve általában megmutatja, mekkora nyomáson kell üzemeltetnünk a gumiabroncsokat. A leírásból kiderül a jármű tömege is, és megtudhatjuk azt is, mit ajánl a gyártó az optimális teljesítményhez. Ennek a későbbiekben még jelentősége lesz.
A gumi terhelési indexét az abroncs oldalán LI (Load Index) felirat jelöli. A szám azt mutatja meg, hogy hány kg-ig terhelhető az adott abroncs. A kg-ban számolt terhelést egy táblázatból lehet leolvasni. A 70-es gumi terhelési indexhez például 335 kg, a 110-eshez 1360 kg tartozik. Mindezt természetesen fel kell szorozni az autó kerekeinek számával.
Normál kivitelezésű gumi esetén 2.2-2.5 bar-on kapjuk ezt a teljesítményt. Erősített gumiabroncsoknál 2.7-2.9 bar keréknyomással kell számolni. Ha ennél kisebb nyomáson autózunk a gumival, akkor a gumi terhelési index is alacsonyabb lesz.
Kisteher autók gumijai esetében egy adott méret több terhelési indexszel is elérhető, így ilyen abroncsok vásárlásakor fontos a fokozott odafigyelés. Ezen felül minden esetben a C-s jelölésű abroncsot válasszuk, ezek jelölik a kisteher gumikat, melyek extra erősítésűek.
Az azonos méretű abroncsok gumi terhelési indexe azonos. Vagyis minden 175/70 R13 méretű gumi terhelési indexe 82 lesz, és így tovább. Ez alól kivételt jelentenek az erősített abroncsok. Ezeket általában XL jelzéssel látják el (Extra Load), és 3-4 értékkel magasabb indexszel rendelkeznek. Ezeket általában nagyobb össztömegű, jobban terhelhető autókhoz tervezik.
A sebesség indexet a gumin az SI (Speed Index) jelzés mutatja. Ez a szám azt jelöli, hogy mennyi a legnagyobb megengedett sebesség az adott gumiabronccsal. A K jelű gumikkal 110, míg az Y jelzésűekkel akár 300 km/h feletti sebességgel is haladhatunk.
Fontos, hogy ez a jelzés nem pillanatnyi sebességet mutat. Az megadott szám azt jelenti, hogy tartós, ilyen mértékű sebesség megtartása mellett a gyártó nem garantálja a gumik biztonságát. Azaz egy V indexű gumival, mely 240 km/-ig terhelhető, mehetünk 245 km/h-val, nem fog azonnal eldurranni, a lényeg, hogy ezt a lehető legkevesebb ideig tegyük.
Ha betartjuk a korlátozásokat, és nem használjuk az autót versenypályán, a gyárilag használt abroncsok tökéletesek lesznek minden helyzetben, ezek ugyanis szinte mindig minimum T vagy H indexűek, azaz 190 vagy 210 km/h a terhelhetőségük.
Azon túl, hogy a guminak illeszkednie kell a felnire, a legfontosabb, hogy a gumi terhelési indexe is megfeleljen a gépjárművünk össztömegének. Erre főleg az elektromos autók és kisteherautók esetén érdemes figyelni. Ha valami gyanús, nézzünk rá a járműnél meghatározott keréknyomás értékre, és kérdezzünk rá, valóban nekünk való-e az adott kerék. Gumiabroncsot forgalmazó webáruházunkban készséggel válaszolunk a hasonló kérdésekre.
A sebesség indexnek inkább a versenypályán van jelentősége. Ha az autónk egyébként 220-230 km/h sebességre képes, önmagában nem szükséges nagyobb SI-jű gumit vásárolni, hiszen 130 km/h-nál gyorsabban Magyarországon nem közlekedhetünk. Ha körültekintően vásárolunk, árban nem érhet bennünket meglepetés.