A gumiabroncs profilmélységével ideális esetben minden autósnak tudatosan kellene foglalkoznia, bár a jelek szerint ez sajnos korántsem így néz ki a gyakorlatban. Pontosan ezért tartjuk fontosnak, hogy külön bejegyzésben foglalkozzunk a témával.
Ennek szellemében a cikkben részletesen körbejárjuk a kérdéskört, külön felhívva a figyelmet a legfontosabb szempontokra.
Borzasztó egyszerű a mögöttes ok, minél kopottabbak ugyanis az autón lévő gumiabroncsok, annál kevésbé képesek biztosítani a megfelelő tapadást. A kopás mértéke pedig számokban mérve a profilmélységen keresztül monitorozható.
Amennyiben a gumiabroncs profilmélység értéke az optimális tartomány alá csökken, halmozottan jelentkezhetnek a különféle problémák menet közben. Esős körülmények között ilyen lehet a felúszás, miközben normál útviszonyok között is meghosszabbodhat a féktáv.
A profilmélység csökkenésével egyenes arányban növekszik tehát a vezetéssel és közlekedéssel együtt járó kockázati faktor. Pontosan emiatt célszerű tudatosan figyelni a gumik kopását és állapotát is.
Mondhatni a legfontosabb érték az 1,6 milliméter. A jelenleg érvényben lévő törvényi előírások szerint ez az érték felel meg a minimális értéknek. Ha ez alá csökken az érték, és mi mégis használjuk az abroncsokat, azzal a büntetést kockáztatjuk.
Más kérdés persze, hogy a profilmélység nem megfelelő értéke nemcsak a büntetés lehetőségét rejti magában, hanem jóval több kockázati tényezőt jelenthet. Innentől kezdve valóságos hazárdjáték megvárni, hogy az abroncsok ilyen súlyos mértékben elkopjanak.
Érdemes jóval korábban megoldani a járművön lévő gumiabroncs cseréjét. Különösen igaznak mondható ez a téli gumik esetében, de ezzel együtt a nyári gumiknál sem javasolt megvárni a kopás szélsőséges mértékét.
A leginkább praktikus megoldást természetesen a speciális gumiabroncs profilmélységmérő eszköz jelenti. Ezzel az eszközzel ugyanis nemcsak pillanatok alatt, hanem maximális precizitással oldható meg a mérés folyamata.
Más kérdés persze, hogy nem feltétlenül akad otthon minden egyes autósnál ilyesfajta mérőeszköz. Ebben az esetben érdemes lehet kérni a mérést a szervizek bármelyikében, ahol például a téli és nyári gumik cseréjét intézzük.
Ezenfelül létezik egy praktikus opció is a méréshez. Nem kell hozzá más, mint egy száz forintos érme. Az érmét tegyük a gumiabroncs bordázatába! Mivel az érme ezüst színű, külső része pontosan 4 milliméteres, így transzparensen mutathatja a mélységet.
Amennyiben kisebb a barázda az érme említett részénél, onnantól kezdve erősen ajánlatos cserélni a gumikat, és új szettre váltani.
Természetesen azért, mert egy minőségi és megbízható gumiabroncsszett beszerzési ára még mindig sokkal kedvezőbb opció, mint a túlságosan elkopott gumik miatt kockáztatni bárminemű közlekedési balesetet.
Nem beszélve arról, hogy a vezetés élménye is akkor az igazi, ha mindezt kellőképpen minőségi, nem kopott abroncsok segítik elő. Stabilan tartva az autó pozícióját, és elősegítve a biztonságos autóvezetést.