ÜGYFÉLSZOLGÁLAT: +36 30 941 4611
MUNKANAPOKON: 07:30 - 16:00

Az erősített oldalfalú gumiabroncs tényleges haszna és lényege


Miben rejlik az erősített oldalfalú gumiabroncsok lényege, hasznossága és hozzáadott értéke? Milyen szempontból különböznek az ilyen típusú autógumik a hagyományos értelemben vett gumiktól?

A cikkben ezeken a kérdéseken túl az XL-es autógumikat övező gyakori félreértéseket is igyekszünk eloszlatni, remélhetőleg felhívva ezáltal a figyelmet a tényleges hasznosítási lehetőségeikre.

Először is tisztázzuk, mi az erősített oldalfalú gumiabroncs lényege?

Az ilyen típusú autógumik viszonylag könnyen felismerhetők, köszönhetően az oldalsó részükön megtalálható XL rövidítésnek. Félreértés azonban ne essék, a ruhákkal ellentétben ez a rövidítés korántsem a gumik méretére utal.

Merthogy az eXtra Load angol kifejezésről van igazából szó, magyarul az emelt súlyindex meglétét hivatott reprezentálni. Egyébként szintén felismerhetők akkor is, ha a gumi oldalsó részén a Reinforced, azaz erősített felirat olvasható.

Pontosan ebből erednek a gyakori félreértések. Ugyanis sokan azt gondolják, az erősített oldalfalú gumik hatékony védelmet jelenthetnek a kátyúkkal szemben. Pedig a hasznosságuk nem ebben rejlik.

Az erősített oldalfalú gumiabroncs tényleges haszna

Miért lehet hasznos ilyen típusú autógumikat választani és használni?

A lényeg abban rejlik, hogy ezekhez a gumiabroncsokhoz magasabb súlyindex párosul. Tehát az erősített oldalfalú gumi nagyobb súlyt bír el. Illetve nagyobb guminyomás beállítására kínál lehetőséget, vagyis képes lehet nagyobb súlyt vinni akár hosszabb távon is.

Fontos, hogy ez a fajta terhelhetőség jelenti ezeknek az autógumiknak az elsődleges, és mondhatni kizárólagos hozzáadott értékét. Ugyanakkor sokak számára okoz félreértést maga a megnevezés. Ők azzal a feltételezéssel választanak ilyen típusú gumiabroncsokat, hogy ezek majd ellenállóbbak lesznek az útfelület egyenetlenségeivel szemben.

Miért ne induljunk ki abból, hogy az erősített oldalfalú gumi jobban bírja a kátyúkat?

Leginkább azért, mert nem ezen a tulajdonságon múlik az, hogy egy adott gumiabroncs éppenséggel mennyire képes ellenállni a kátyúk nemkívánatos hatásainak. Tehát nem a gumi oldalfala az, amelyik az ilyen jellegű terhelést tompítja és viseli úgymond.

Sokkal inkább az autógumiban összpontosuló levegő az, amelyik ebből a szempontból meghatározó lesz. Borzasztó egyszerű tehát a dolog lényege, hiszen ha több lesz a levegő az erősített oldalfalú abroncsban, akkor a benne lévő nyomás ugyanúgy nagyobb lesz.

Ennek pedig az lesz a pozitív hozzáadott értéke, hogy magát a gumit bátrabban lehet terhelni. Az XL-es gumik tehát nem a kátyúk elleni védelem szempontjából hasznosulnak, hanem a bennük lévő nagyobb nyomást könnyebben viselve magasabb súlyindex társul hozzájuk, vagyis jobban terhelhetők.

Az erősített oldalfalú gumiabroncs

Mikor lehet indokolt az XL-es gumiabroncsok használata?

A dolog meglehetősen helyzetfüggő. Annál is inkább, mivel egyes gyártók előírják az erősített oldalfalú gumiabroncsok használatát. Erre leginkább a nagyobb autók esetében lehet számítani.

Tipikus példa lehet mondjuk egy-egy hétszemélyes egyterű, vagy pedig a haszongépjárművek valamelyike, ahol a gumiabroncsok terhelhetőségének mindenképp komolyabb szerepe lehet.

Érthető okokból az ilyen típusú autóknál nem igazán tanácsos a hagyományos értelemben vett gumiabroncsok alkalmazása, tekintve a fokozottabb terhelést. Egyterűt vagy teherautót használva tényleg jobban járhatunk tehát az erősített oldalfalú gumikkal.

TOVÁBBI HÍREINK