Érdekesen hangzik, de az online kereskedelem térnyerése a kisebb méretű teherautók reneszánszát is magával hozta. A futárszolgálatok egyre nagyobb számban használják a legfeljebb 3,5 tonna teherbírású, de a személyautóknál nagyobb kocsikat. A kisvállalkozások körében is egyre népszerűbb a saját autó. Az IFA-k és idős Mercedesek helyét szépen lassan átveszik a kisebb transporterek. Nézzük, mi könnyítheti meg a kisteher gumi vásárlást!
A transporterekre, mikrobuszokra, kisáruszállítókra tilos személyató gumit használni. Ez sokszor egyébként sem lenne lehetséges, mert a felnik mérete jelentősen eltér a hétköznapi kocsikétól.
A kisteher gumi szilárdsága nagyobb, hiszen a terhelés is erőteljesebb, mint a személyautóknál. Az abroncsok oldalfala erősebb, a karakasz pedig sokszor acélbetét erősítést kap, amely stabilizálja és tovább szilárdítja azt a részt, ahol a huzalok és az oldalfalak csatlakoznak. A karakasz szerkezete többrétegű és a gumiabroncs köpenye felé fordul.
A kisteher gumi legkönnyebben az oldalán található “C”, vagyis Cargo jelzésről azonosítható. Ha bizonytalanok vagyunk abban, milyen kerékkel is van dolgunk, érdemes egy kicsit tanulmányozni az autógumi jelöléseket. Ha használtan vásárolunk ilyen járművet, mindenképpen nézzük meg, milyen gumik vannak a kocsin. A 4x4-es autógumik első ránézésre hasonlíthatnak a kisteher abroncsokra, de sajnos nem alkalmasak ilyen felhasználásra.
Látványos eltérés még, hogy a kisteher gumik mintázatában jóval kevesebb a lamella, a mintablokkok pedig erőteljesebbek. A legtöbb gumiszett esetében különbség van a kormányzott kerekek és a húzó kerekek mintázata között. Vannak aszimmetrikus kialakítású gumik is. Ezeket gyakran akkor használják, ha egy tengelyen nem kettő, hanem négy abroncs dolgozik.
Unalomig ismételt szabály, hogy be kell tartani az autó gyártója által ajánlott szabályokat. A nagy terhelés miatt a transporterek és haszongépjárművek esetében ez a szabály fokozottan igaz. Figyeljünk rá, hogy megfelelő mintázatú abroncsot használjunk, és a megfelelő tengelyre szereltessük fel a megfelelő kerekeket, amikor azok cserére szorulnak.
A teherautók esetében is fontos télen abroncs készletet váltani. A téli gumikat +7 fok alatti hőmérsékletnél már érdemes felszereltetni. A személyautó gumikhoz hasonlóan érdemes a téli-nyári garnitúrát itt is felnivel együtt cserélni és tárolni.
A gumik szavatossága 5-6 év. A gyártási időt az abroncs oldaláról tudjuk leolvasni. A szavatossági idő végét azonban nem érdemes megvárni. Ezeket a járműveket gyakran nagyon intenzíven használjuk. Az egyenetlen terhelés, a mély és erőteljes barázdákba szorult idegen testek mind befolyásolhatják, meddig használhatunk egy szettet.
A kisteher abroncsok esetében sokkal nehezebb megsaccolni azt, hogy mennyi futás után érdemes lecserélni a gumiszettet. A kopás az időjárástól, az útviszonyoktól és a terheléstől is függ, sokkal több az ismeretlen tényező, mint egy személykocsi esetén.
Bevált trükk, hogy ha a bordázatba egy két eurós érmét helyezünk, és annak a szegélye nem tűnik el a barázdában, akkor ideje új gumit vásárolni. Szintén figyelmeztető jel lehet, ha az abroncs repedezett vagy pikkelyesedik. Gumiabroncs webáruházunkból akár házhozszállítással is beszerezhető egy újabb készlet. Nem érdemes sokáig halasztani az elhasználódott kerekek leváltását.