Milyen összefüggés lehet egy gumiabroncs szavatossága és a teljesítménye között? Mi alapján mérhető egyáltalán fel, hogy meddig tekinthető szavatosnak egy gumiabroncs szett? Illetve mikor jobb inkább lecserélni a gumikat?
Ezeken a kérdéseken megyünk végig a bejegyzés keretei között. Reméljük egyúttal, hogy segíteni tudunk minél több autósnak a gumiabroncsok tudatos használatában.
Nagyon egyszerű racionális okokból. Amint a végéhez közelít vagy lejár egy gumiabroncs szett szavatossága, onnantól kezdve drasztikusan csökken egyrészt a teljesítménye, másrészt a megbízhatósága.
Ami ugyebár nem éppen ideális körülmény. Ahhoz ugyanis, hogy vezetés közben a lehető legjobb legyen a kontroll az autó felett, a gumiknak is maximális tapadást kell biztosítaniuk. Ennek a fontosságát nem lehet eléggé hangsúlyozni.
Adja magát viszont a kérdés, hogy mi alapján becsülhető meg egy gumiabroncs szett szavatossága. Úgyhogy mindjárt mutatunk ezzel kapcsolatban néhány közelítő szempontot.
A DOT szám azt segít megtudni, hogy pontosan mikor gyártották a szóban forgó gumikat. A gumiabroncs külső oldalán található, négy karakterből álló jelölésről van egyébként szó. Az első két számjegy a gyártási év adott hetét, a második két számjegy magát a gyártási évet mutatja.
Fontos ugyanakkor tudatosítani, hogy a DOT-szám pusztán a gyártás idejét adja meg. Ami a legritkább esetben jelent egyet a gumik használatba vételének az idejével, a kettő között elvégre gyakran évek is eltelhetnek.
Márpedig a szavatosság szempontjából az a perc lesz a mérvadó, ahogy a gumiabroncsok felkerültek az autóra, és elindult a használatuk. Innentől kezdve érdemes figyelni az állapotukra és az élettartamukra.
Legyen szó adott esetben téli, nyári vagy négyévszakos gumikról, bizonyos idő eltelte után mindenképp javasolt a csere. Másképp fogalmazva idővel lejár a gumiabroncsok szavatossági ideje, ezután már nem javasolt a használatuk.
Nagy általánosságban azt lehet elmondani, hogy 6-8 évesnél idősebb autógumikkal nem feltétlenül jó már autózni. Persze sokkal inkább az lenne az ajánlatos, hogy már korábban, 5 vagy 6 éves kor után lépjünk a gumiabroncs cseréjének ügyében.
Persze a szavatosságot tekintve az időtartam csak az egyik változónak felel meg. Ezzel együtt viszont erősen javasolt odafigyelni arra is, hogy az elhasználtság szempontjából mit lehet elmondani az autón lévő gumiabroncs szettről.
A kifogástalan teljesítményt biztosító autógumik használatára fókuszálva szavatosság alatt mindenképp gondoljunk a gumiabroncsok elhasználódásának mértékére is. Ami leginkább a futófelület mélységén keresztül olvasható le.
Hosszabb távon egyértelműen megéri nem várni és nem halogatni a cserét. A kopott, kevésbé stabil és kockázatos gumikkal ugyanis könnyen pórul lehet járni, ehhez elég egy nedves úton történő megcsúszás.
A legjobb nem megvárni, míg vagy az eltelt idő vagy a túlzott használat miatt lejár a szavatosság az autógumik kapcsán. Minél hamarabb oldjuk meg a cserét, annál kedvezőbb esélye lehet a jármű biztonságos használatának.