Ha feltesszük a kérdést egy autósnak, hogy mi is az a gumiabroncs homologizáció, 10-ből 9-en gondolkodóba esnek. Sokan a centrírozáshoz és vulkanizáláshoz hasonló folyamatnak gondolják, pedig egészen másról van szó. Sokan nem is tudják, hogy volt már dolguk homologizált abroncssal, mások azt nem sejtik, mennyi lehetőség rejlik egy-egy ilyen kerékben.
A bevezető talán kissé hatásvadászra sikerült, de a lényegen ez sem változtat. A homologizált abronccsal vezetni tényleg jelenthet egészen más élményt, mintha a gyártó általános modelljeiből választanánk papucsot. A homologizáció ugyanis azt jelenti, hogy az autógumi gyártók úgy készítik el az abroncsaikat, hogy az egy bizonyos típus, sőt, sokszor egy bizonyos modell számára legyen megfelelő.
Vegyünk egy példát! A P Zero abroncsokat a Pirelli készíti. A P Zero abroncsok szemre nagyon hasonlítanak egymásra, de az oldalukon különböző jelöléseket láthatunk: P 305/30 ZR20 P ZERO (L), P 305/30 ZR20 P ZERO (F02), stb. Ezek a jelek azt mutatják meg, a gyártó melyik autótípushoz igazította precízen a gumikat. Az L-es széria a Lamborghinihez, a F02 pedig a Ferrari 488-hoz tartozik.
Kicsit más a mintázat, az indexek, a terhelhetőség, az abroncs jobban idomul az autógyártók kívánalmaihoz, ezzel pedig egy precíz és különleges vezetői élménnyel gazdagodunk.
Egy abroncs elfogadásáról az autógyártók döntenek - ők mondják ki a végső szót, hogy vajon a gumi megfelel-e a céljaiknak. A homologizált abroncsok mintázata, sebesség és terhelési indexe, és sok más tényezője eltérhet attól függően, hogy melyik márka számára készült a homologizáció.
A szemmel látható különbség általában a mintázatban szokott lenni, de sokszor ez sem tér el annyira jelentősen, hogy ránézésre, két abroncs összehasonlítása nélkül meg lehessen mondani, hogy a gumi mondjuk egy Ferrarihoz tartozik. A homologizált abroncsok használhatók más típusú autóhoz is, mint amilyenhez eredetileg készültek, a legjobb választás viszont mindig az, ha az autónkhoz homologizált abroncsot választjuk.
A szalonból, újonnan vásárolt autók első gumikészlete általában homologizált. Sokáig divat volt azzal trükközni, hogy ezek a járművek csak valamilyen egészen gyenge gumit kaptak. Ma már minden kereskedő és gyártó belátja, hogy ez hosszú távon nem a legjobb megoldás. Természetesen ez nem jelenti azt, hogy a kocsira ne helyezhetnénk később bármilyen jó minőségű gumiabroncsot.
Ha autógumi vásárlást fontolgatunk, és már van kiválasztott típusunk, amelyik tetszik, érdemes érdeklődni a gumik forgalmazójánál, létezik-e homologizáció az autónkhoz. A homologizált gumit a gyártók általában egységesen jelölik:
A gumiabroncs homologizáció nem azt jelenti, hogy a nem homologizált abroncsok rosszak vagy veszélyesek lennének. A homologizáció csak egy jelzés arra, hogy az amúgy is kiváló minőségű abroncs értékeit még tökéletesebben igazították egy adott márka igényeihez. A homologizációval és helyes abroncsválasztással kapcsolatos kérdésekre autógumi webáruházunkban is szívesen válaszolunk.