A téli-nyári abroncscsere igazából sokaknak nyűg. Költséges és fárasztó kötelezettség: egyik szett elő, másik szett el, kopásvizsgálat, centrírozás, ellenőrzés, megváltozott vezetési élmény… Sokan - bár a téli gumi drágább is lehet, mint a nyári autógumi készlet - inkább fent hagyják a régi papucsokat. Pedig nyáron téli gumival közlekedni épp olyan veszélyes, mint télen nyárival. Vajon miért?
Bármilyen furcsán is hangzik, a téli gumi nyáron csúszik. Kánikulában elég kellemetlen sodródni a kanyarban. Az úttest szinte olvad, a kerekeknek tapadni kellene - viszont ha megspóroljuk a gumicserét, nem fognak.
A téli gumit arra tervezték, hogy alacsony hőmérsékleten teljesítsen igazán jól. A barázdákat úgy alakították ki, hogy elvezessék a vizet, hólevet, sarat, és stabilitást nyújtsanak a jeges úton, amennyire csak lehetséges.
A nyári autógumi 7 Celsius fok alatt nem teljesít túl jól, így a téli guminak innentől “lefelé” kell beszállni a harcba. Nyáron viszont akár 35 fok is lehet. Ha egy szettől várnánk, hogy egész évben kitartson, akkor több, mint 40 fokos hőmérséklet tartományban kellene működnie (és akkor csak a levegő, és nem az aszfalt hőjéről beszéltünk). Ezt a kihívást lehetetlen megfelelő áron, kompromisszumok nélkül tartani. Nem, a négyévszakos gumi sem tudja ezt.
A jó nyári autógumi legfontosabb tulajdonsága, hogy megfelelően tapad. Kánikulában az aszfalt 50-70 fokig melegszik. A gumi ilyen hőmérsékleten sem olvadhat meg, de azt is tűrnie kell, hogy felmelegedett állapotban vízbe vagy hűvösebb felületre hajtunk vele.
A nyári személygumit a látszat ellenére elég nagy terhelésnek tesszük ki. A melegebb évszakokban sokan indulnak kirándulni a kocsival, zajlanak az építkezések, és valahogy a szolgálati utak is meghosszabbodnak. Lényeges, hogy ilyenkor jó legyen a gumink kopásállósága, és ha az életmódunk úgy kívánja, az abroncs esőben, esetleg rázósabb terepen is jól teljesítsen.
A nyári gumik esetében az egyik legfontosabb tényező az esőállóság. Ha sokat járunk autópályán, a nedves gumik teljesítménye egy olyan szempont, amit feltétlenül érdemes figyelembe venni. A hirtelen leszakadó záporban nem mindig tudunk félreállni, főleg akkor nem, ha a legközelebbi pihenő is kilométerekre van.
Európai Uniós előírás, hogy a gumikon jelölni kell a nedves úton nyújtott teljesítményt. Ennek az adatnak az abroncs webáruházban, a gyártó oldalán vagy a gumi csomagolásán, matricáján is utána tudunk nézni. A-tól G-ig terjedő skálán osztályozzák az abroncsokat, az “A” a legjobb, a “G” pedig a leggyengébb kialakítást jelöli.
A nyári autógumi cserét akkor sem érdemes megspórolni, ha úgy döntünk, idén nem sokat utazunk a kocsival. Nem csak azért fontos gumiszettet váltani, mert a téli gumi drágább lehet, mint a nyári. Ez a biztonság szempontjából is egy nagyon fontos döntés. A balesetek megelőzéséért nem csak a jeges, hanem a forró évszakban is tenni kell.