Hogyan érdemes hozzáállni a pótkerék vs. mankókerék vs. defektjavító szett kérdéshez? Melyik eszköznek mi a szerepe, illetve a hozzáadott értéke? Mikor melyiknek vehetjük hasznát, illetve mennyire tekinthetők hosszútávú megoldásnak? A cikkben ezt a kérdéskört járjuk körbe alaposan.
Bár egyre több új autóból spórolják ki, valószínűleg még mindig sokan ismerik a jelentőségét. A pótkerék méretét, kialakítását és típusát tekintve megegyezik az autón megtalálható és aktuálisan funkcionáló négy darab abronccsal.
A funkcionalitása pedig minden bizonnyal egyértelmű. Amikor nemkívánatos módon sikerül beszedni egy defektet, vagy bármilyen más oknál fogva használhatatlanná válik az egyik gumi, akkor a pótkerék segítségével pótolhatjuk a hibás darabot.
Fontos persze gondolni arra, hogy a pótkerék változatokon rendszerint nulla kilométer kopás található, szemben a többi autógumival. Úgyhogy nem feltétlenül hosszú távú megoldás, ugyanakkor mégis hasznos segítséget jelent a bajban. Az ideális az, ha a pótkerék is minőségi gumi.
Aki látott már mankókereket, annak első ránézésre egyértelmű a dolog. Már csak amiatt is, mivel a mankókerék sárga felnivel van ellátva, teljesen más látványt, illetve nem utolsó sorban minőséget képes biztosítani.
Úgyhogy a normál sebességet nem is célszerű elérni a segítségével. Racionálisan hozzáállva a kérdéshez a mankókerék leginkább arra lehet használatos, hogy a segítségével biztonságosan sikerüljön eljutni a legközelebbi gumiszervízbe.
Viszont a hosszabb távon történő alkalmazás még annyira sem ajánlott, mint a pótkerék esetében. Instant megoldás, ami segítséget jelent a bajban, de nem több.
Gyakorlatilag egy kis helyen is elférő eszközkészletet érdemes elképzelni. A defektjavító szett abban jelenthet extra segítséget, hogy egy-egy kellemetlen defekt vagy probléma esetén félreállva az autóval, átmenetileg orvosolni lehessen a problémát.
Többféle defektjavító készlet típus szerezhető be egyébként, és a köztük megfigyelhető egyik legfontosabb eltérés a szett tartalma. Akadnak például olyan opciók, amelyeknél tömítő készlet áll rendelkezésre kompresszorral.
Ez értelemszerűen abban segít, hogy átmeneti módon sikerüljön működőképes állapotba hozni a gumiabroncsot. Egyébként a legtöbb szett a gumiabroncs futófelületének javítására alkalmas, viszont az oldalfal javítása már nem kivitelezhető vele.
Ehhez mérten sokszor egy-egy fúró, egy kanócvilla, javító kanócok, illetve egy vulkanizáló oldat található meg a defektjavító szettekben.
Fontos, hogy bármelyik áll is rendelkezésre és bármilyen minőségben is sikerül általuk megoldani a defektet, mindig menjünk el egy megbízható gumiszervízbe az incidens után. Az a biztos, ha szakember is megnézi a gumik állapotát.
A kifogástalan minőségű autógumik használatára, illetve a biztonságos vezetésre törekedve leginkább az lehet tehát a racionális lépés, ha legalább az egyik opció rendelkezésre áll. Így ha baj van, lesz eszköz a kezünkben átmenetileg megoldani a problémát, amíg el nem jutunk a gumishoz.