Mi az a sebességindex a gumi használat kérdéskörében, és miért van kiemelt jelentősége a tudatos és zavartalan autózás szempontjából? Hogyan érdemes használni, figyelni és értelmezni?
Ezekre a kérdésekre adjuk meg a választ a bejegyzésben. Nem titkolt szándékunk segíteni ezzel az autósokat nemcsak a kiválasztásnál, hanem később a rendszeres használattal kapcsolatban is.
Ennyit szerettünk volna tehát előzetesen, most pedig vizsgáljuk meg közelebbről is a legfontosabb mutatószámokat!
Egy speciálisan megadott érték, amely a választott autógumi, például a Pirelli gumi használatára vonatkozóan a maximális megengedett sebességet hivatott megjelölni. Rövidítve SI-ként is szoktak rá hivatkozni, ami az angol speed index kifejezésből ered.
Maga a jelölés egyébként a gumiabroncs oldalfalán található meg. Erősen javasolt figyelembe venni akár a gumiválasztás ideje alatt, akár a későbbiek során, amikor a beszerzett garnitúra rendszeres használatban van.
Már csak azért is, mivel azt a felső határértéket mutatja meg, amit a gumi képes kibírni. A személygépkocsik többségénél egyébként úgynevezett “T” SI értéket lehet találni, amely a 190 km/h maximális sebesség megjelölésére vonatkozik.
Az, hogy az abroncsokra értendő maximális haladásra vonatkozóan milyen érték van megadva, egy úgynevezett sebességindex táblázat segítségével tudjuk leolvasni. A használata egyszerű, és gyorsan meg is lehetünk vele.
Nincs más feladat, mint első körben odaállni az autó, vagyis a gumik mellé. Aztán az oldalfal jelölésein meg kell keresni az ide vonatkozó értéket. Ha ez megvan, az okostelefonunk segítségével keressük ki a táblázatot.
A táblázaton belül mindig a “Jelölés” oszlop adja meg az SI értéket. Amikor ez megvan, akkor már csak a “Sebesség (km/h)” oszlopban az adott kategóriához tartozó maximális javasolt tempót kell csak megnézni.
Leginkább úgy, hogy sok esetben a két értéket egymás mellett, vagyis együttesen szokták megadni. Tegyük fel példaként, hogy a kiszemelt gumikon a 83S jelölést fogjuk megtalálni. Hogy ez pontosan mit jelent, azt a következőképp javasolt értelmezni.
Elsőként a terhelési indexet, vagyis a 83-as az LI értéket célszerű alapul venni. Ez ugyanis arra vonatkozik, hogy egész pontosan 487 kilogrammig terhelhető a szóban forgó gumiabroncs. Fontos, hogy az érték guminként értendő, tehát az összterhelhetőség kiszámításához az értéket 4-szer kell megszorozni. Ami pedig az SI értéket illeti, az S kategóriába sorolt gumik legfeljebb 180 kilométer/órát bírnak ki.
Ez tehát a javasolt értelmezés, amit a beszerzés, illetve a tudatos használat céljából bátran lehet alapnak tekinteni. Akad viszont egy lényeges aspektus még, amire máris ki fogunk térni.
A minőségi gumiválasztás mellett a megfelelő nyomás fontosságát sem lehet elégszer hangsúlyozni. Ha ugyanis a nyomás nem a javasolt tartományon belül van, akkor a fentebb részletezett értékekre nem lehet biztosan támaszkodni.
Amennyiben a nyomás az előírásoknál alacsonyabb, akkor a terhelhetőség és a maximális javasolt tempó kisebb lehet. Ami borzasztóan félrevezető és könnyen problémákat generálhat menet közben. Ezért is kell rendszeresen ellenőrizni, hogy a kerekek kellőképpen felfújt állapotban vannak-e.