A szálszakadt gumi életveszélyes lehet, pedig sokan azt sem tudják, hogy mit jelent ez a probléma. Sajnos a hibás abroncsot néha már csak akkor ismerjük fel, amikor nagy a baj, ilyenkor viszont már az is veszélyes lehet, ha a gumisig hajtunk a kocsival. Vajon hogyan lehet felismerni a jelenséget, és meddig szabad közlekedni a kocsival? Tények és tévhitek a szálszakadásról.
A legtöbb gumiabroncs úgy épül fel, hogy a rugalmasságát és tapadását valamilyen gumikeverék, a szilárdságát viszont egy kordszálakból álló vázrendszer biztosítja. Ez a szerkezet nagyon jól teljesít, ha az útfekvést, illetve az ütéscsillapítás feladatát kell megoldania. A rendellenes terhelést viszont nehezen viseli.
“Padkázáskor”, vagy ha árokba hajtunk, esetleg nagyobbat döccenünk, mondjuk amikor lehajtunk egy szegélyről, a gumin láthatatlan sérülések keletkezhetnek - erről már írtunk a gumiabroncs oldalfal sérülésekről szóló cikkünkben is. Sajnos a padkázást és a kátyúkárokat szeretjük eltitkolni. Pedig jobban járnánk, ha a keményebb helyzetek után felkeresnénk egy gumijavítással foglalkozó szakembert.
A szálszakadás akkor következik be, amikor a rugalmas gumi elnyeli a terhelést, a szilárdító kordszálak azonban nem tudnak ellenállni az erőhatásnak. Mivel a gumi elég masszív, ezért általában nem több, csak néhány szál sérül meg. Sajnos azonban ez a szerkezet meggyengüléséhez vezet, hosszú távon pedig egyre több és több szál fog elszakadni. A sérülés ezzel kiterjed.
Az erősen szálszakadt gumit már könnyű felismerni: a gumi oldalfalán hurkák, kitüremkedések keletkeznek, hiszen a szálak már nem tudják megakadályozni, hogy a levegő kinyomja az abroncs külsejét. Ezek a “dudorok” azt jelentik, hogy hatalmas durrdefekt veszélynek vagyunk kitéve.
A szálszakadás már akkor is probléma, amikor gyakorlatlan szemnek még láthatatlan. Ha viszont már látványos a gond, elő a mankókerékkel, és irány a gumiszerelő!
Természetesen, ha vigyázunk és kíméljük a gumikat, sokkal hosszabb élettartamra számíthatunk, de a bajt ilyenkor sem lehet kizárni. Az apróbb egyenetlenségek, kicsi hibák még a legmagasabb minőségű abroncsok esetében is előfordulhatnak. Általában a legnagyobb gyártók sem szálszakadás-mentességet, hanem inkább kátyú- vagy minőségi garanciát vállalnak a gumira. Nem a szálszakadást, hanem a durrdefektet lehet csak megelőzni az abroncsok rendszeres vizsgálatával.
Ha erősített oldalfalú gumit választunk, kisebb az esélye annak, hogy egy-egy komolyabb ütés vagy nagy terhelés szálszakadáshoz vezessen - ezt a gumitípust jellemzően kisteherautókra, áruszállítókra fejlesztették. A defekttűrő abroncsok is segíthetnek, de igazából az odafigyelés az, amellyel a balesetek megelőzhetők.
Sajnos még mindig találkozhatunk olyan műhelyekkel, ahol vulkanizálással megkísérlik helyreállítani a szálszakadt gumit. Ezzel a dudorok valóban eltűnhetnek, de a szerkezeti sérüléseket a módszer nem javítja ki. A szálszakadt gumi szakszerű javítása lehetetlen.
Gumiabroncs webshopunk kínálatából többféle garanciális, erős gumi elérhető, akár házhozszállítással is. Kollégáink a megadott elérhetőségeken is szívesen állnak rendelkezésre és adnak tanácsot a választáshoz. Szálszakadt gumi? A korai felismerés az egyetlen helyes védekezés!